Pinschern i allmänhet
Innan du väljer att skaffa en pinscher så kan det vara bra att läsa på och ta reda på så mycket fakta om rasen som möjligt. Och välja en seriös uppfödare som väljer trevliga, snälla och friska hundar att avla vidare på. Här kommer en liten informations artikel om pinschern.
För många år sedan, så var pinschern och schnauzern en gemensam ras, av olika varianter. Men nu för tiden så är det två olika raser. Idag finns det även tre olika storlekar. Det är dvärg, mellan och stor. Ursprungligen så är den vi kallar mellanpinschern den ursprungliga storleken. Den är upp till 50 centimeter hög och väger upp till 18 kilo.
Idag använder vi inte lika ofta pinschern till det som den vanligtvis användes till förr. Det vill säga, jaga råttor på gårdar och i stall. Idag har vi pinschern även som familjehund, tävlingshund och som en aktiv vän. Pinschern är en väldigt intelligent ras, och är därför mycket bra på att lära sig saker, såsom att spåra, träna och tävla agility och mycket mer.
Pinschern är en väldigt smidig hund. Den är ganska hög, långa ben och mycket muskler. Den är väldigt smidig i kroppen och har därför lätt för att springa och hoppa. Så pinschern är en bra och rekommenderad ras för dem som gillar aktiva liv.
Tycker man om att ha en hund man kan jobba mycket med så vill pinschern mer än gärna vara med. Den gillar att vara med överallt och jobba mycket med huvud, kropp och nos.
När man tränar med en pinscher bör man tänka på att man bör ta reda på vilka metoder som är bra att använda sig av. Det är väldigt lätt hänt att pinschern tar dina tillsägelser fel och kan därför ibland bli aggressiv. Att skälla på den, när den gör något du anser fel, brukar inte vara ett bra sätt. Det brukar vara bättre att gå fram till den, ställa den mot dina ben, lägga handen över bröstet och prata lugnt med den. Eftersom pinscher är så intelligent, så tar den gärna alla tillfällen de får att testa dina gränser.
Så det är väldigt viktigt att man har läst på om rasen, innan man väljer att skaffa den själv. En pinscher är en hund man behöver jobba mycket med, för att få en snäll, trevlig och självsäker hund. Det är viktigt att visa redan från början vem det är som bestämmer. Det gäller att bygga upp tilliten hos hunden, så den inte blir rädd för dig, när du säger ifrån. Risken finns då att hunden blir rädd och använder sig av tänderna för att skydda sig. Och det är inte något man vill att den ska göra.
Det kan vara bra att man kollar vad för hundar uppfödaren väljer att avla på innan man bestämmer sig för en valp av just den uppfödaren. Se gärna till att få träffa både mor och far till kullen, och känn efter hur dem är. Är du nöjd med resultatet så kom ihåg att fråga om det finns någon sjukdom eller vanlig defekt i linjen.
Och sen självklart, det som gäller alla, se till att de följer lagar och regler när det gäller uppfödning. Fråga gärna runt hos folk som har pinscher vart ifrån de skaffat sin. Försök att ta reda på så mycket som möjligt om uppfödarna innan du väljer. Det är också viktigt att de följer jordbruksverkets lagar. Det vill säga att innan valparna säljs, ska de vara minst 8 veckor gamla, de ska vara vaccinerade och ID-märkta. Och fråga även om det finns möjlighet att lämna tillbaka hunden, om den inte uppnår dina krav.
Artikeln skriven av: Roxanna Hellström, Fiddelie. (Sajtvärd)
Löpsedels bild av: DinJejja (medarbetare), dvärgpinschern Alf.
_
_
Jätta bra fakta! jag har kollat på dem i ett år nu och har bestämt mig för att jag ska ha en när jag har flyttat hemifrån, har tid och råd :) De är så fina och har de egenskaper jag vill ha! Åh vad jag längtar tills den dag jag kan skaffa en liten pinscher!
#1 Hihi! Tack! 
Jätte bra fakta! 
Åh vad glad jag blir. 
För er som ännu inte har pinscher vill jag nämna att rasen också användes som vakthund på gårdarna (köra iväg luffare m.m.). Många pinschrar idag har fortfarande dessa egenskaper och kan vara mkt skarpa. Därför lämpar de sig inte alltid som förstahund. Själv kommer jag troligen inte skaffa pinscher igen på många år om någonsin. För trots att jag avgudar min hund så har jag insett att en hund som ser ut som en mysig valp men med en skärpa som en varulf kan vara svår att åka spårvagn med ;)
Min pinscher "vaktar" huset och morrar och varningsskäller då en okänd person dyker upp men slutar genast då jag har "godkänt" gästen och visar att hon/han är välkommen. Upplever inte alls detta som ett problem utan känner mig snarare trygg i huset med en så alert hund. Han är med överallt och träffar både andra hundar, barn och vistas i nya miljöer och har hittills inte visat något vaktbeteende utanför hemmet. Han är i övrigt en underbar och mycket snäll hund.
Ja, självklart kan det följa en del fördelar med vaktinstinkten med. Vi bor i ett område med ganska hög brottslighet och det har hänt att folk har stått o fifflat med låset till dörren sena lördagkvällar (antagligen i tron att jag o sambon varit ute på krogen eller nått). De brukar avsluta sitt dyrkande ganska kvickt när en liten men mkt energisk hund står o kastar sig mot brevinkastet o vrålar med basröst hahaha. Nuförtiden får han dessutom hjälp av en liten staff som inte riktigt vet varför han skäller men tycker att det är ganska kul
(Han skräms rätt bra han med trots att han aldrig skulle tänka tanken att bita någon)
Problem uppstår ju oftast först när det inte finns en familjemedlem i närheten som kan "godkänna" främlingen. I synnerhet om främlingen är en hantverkare eller en, för hunden, ny farmor med nycklar.
Behöver inte vara något negativt som sagt men det är ganska mkt ansvar och kan vara bra att tänka på. Gäller dessutom alla dugliga vaktraser, inte bara pinschrar.
Det märker vi på våra Dvärgpinscher också, att visst finns det vakt! De säger till om de hör saker som inte tillhör det vanliga, om det kommer någon de inte känner osv… Jag tycker det är bra! 
Sajtvärd Hundutställning Dvärgpinscher Sällskapshundar medarbetare söks
Medarbetare på Chihuahua